Subject: Vs: VMAT2 inhibiitorid
From: "Ott Laius" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 6 Mar 2025 10:56:34 +0200

Tere

Tetrabenasiinil on tõesti soodustus ainult Huntingtoni tõve näidustusel,
mis on Euroopas ka ainuke ametlik näidustus hetkel sellel ravimil.
Seetõttu ilmselt ei saa ravimi müügiloa hoidja väga lihtsalt ka tardiivse
düskineesia näidustusel soodustust taotleda. Võimalik on ilmselt esitada
Tervisekassale erandkorras kompenseerimise taotlus, koos kliinilise
tõendusmaterjaliga, et tetrabenasiin on tardiivse düskineesia ravis
põhjendatud ravim. Samuti võib arstide erialaorganisatsioon esitada
taotluse soodusravimite loetellu arvamiseks, isegi kui ametlikku
näidustust sellel toimeainel ei ole. Kuna aga soodustuse saamiseks tuleb
arvutada välja ka ravimi kulutõhusus ning erialaorganisatsioonil on seda
äärmiselt keeruline teha ning kui müügiloa hoidja kaasa ei aita, siis võib
see kujuneda probleemiks. Samas saab Tervisekassa omalt poolt seda
analüüsi tootjalt küsida.

Valbenasiinil ega deuterabenasiinil ei ole hetkel Euroopas müügilube. Neil
on müügiload ainult Ameerikas. Kas neile tootja on plaaninud Euroopas
müügiluba taotleda, jään hetkel vastuse võlgu. Nende kasutamist saaks
teoreetiliselt taotleda müügiloata ravimina, kui tetrabenasiin ei ole
mingil põhjusel mõnel patsiendil kasutatav. Nende kasutamisel saab samuti
taotleda Tervisekassalt erandkorras soodustamist.

Parimate soovidega
Ott Laius

Ravimiamet

From: Sandra Sepp - PERH < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: teisipäev, 4. märts 2025 12:37
To: Ravimiamet < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: VMAT2 inhibiitorid

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere.

Palun edastage pöördumine kellelegi, kes ehk oskaks vastata
neuroloogiliste ja psühhiaatriliste ravimite kohta.

Probleem selline:

*	paljude psühhiaatriliste ravimite kõrvaltoimena võib tekkida
pikaajaline liigutushäire nimega tardiivne düskineesia. Selle raviks
kasutatakse laias maailmas VMAT2 inhibiitoreid. Eestis näib, et on
saadaval ainult tetrabenasiin, mille ainsaks soodustusega näidustuseks on
Huntingtoni tõbi. Muidu maksab ravim >100 euro karp ja ühest karbist ei
pruugi kuuks ajakski jätkuda.

*	Küsimus selles, et kas kuidagi ja kunagi saaksid ka
psühhiaatrilised patsiendid tardiivse düskineesia näidustusega juurdepääsu
sellele ravimile?

*	Kas järsku on kunagi oodata ka meile moodsamaid VMAT2
inhibiitoreid nagu valbenasiin ja deuterabenasiin?

Loodan, et keegi leiab aega süveneda,

Kena vastlapäeva ja pikka liugu,

-dr Sandra Sepp

PERH psühhiaater